Tuesday, March 13, 2007

Κάστρο- Κυλλήνη, ανάπτυξη χάρη στον τουρισμό και το λιμάνι

1. Εισαγωγή
2. Λιμάνι Κυλλήνης, ο πρώτος αριθμός του λαχείου για την Ηλεία
3. Κάστρο Χλεμούτσι, το κόσμημα του Κάμπου
4. Η εκκρεμότητα με τα Λουτρά Κυλλήνης ας τελειώνει
5. Τουριστικά αξιοποιείται και η Γλαρέντζα
6. Ενεργοποιείται το τοπικό σιδηροδρομικό δίκτυο
7. Τρέχουμε να καλύψουμε ελλείψεις υποδομών μιας ολόκληρης εικοσαετίας


Εισαγωγή

Η περιοχή του Κάστρου και της Κυλλήνης μπορεί και πρέπει να γίνει ένας βασικός μοχλός ανάπτυξης ολόκληρου του Κάμπου της Ηλείας. Ο πλήρης εκσυγχρονισμός του λιμανιού της Κυλλήνης, η προσθήκη ενός νέου τμήματος στα βόρεια του σημερινού που θα συνοδεύεται κι από εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών (βλ. πρώτο μέρος του βιβλίου στο κεφάλαιο για τις Μεταφορές), η επαναχάραξη και ανακατασκευή του δρόμου που συνδέει το λιμάνι της Κυλλήνης με το νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο, και η μεγαλύτερη προβολή του Κάστρου- Χλεμούτσι, είναι μερικές από τις απαραίτητες πρωτοβουλίες που πρέπει να ανακινηθούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ώστε να δρομολογηθεί η ανάπτυξη της περιοχής.

Λιμάνι Κυλλήνης, ο πρώτος αριθμός του λαχείου για την Ηλεία

Ολόκληρο το κεφάλαιο «Μεταφορές» στο πρώτο μέρος του βιβλίου («Οι Πυλώνες ανάπτυξης της Ηλείας») είναι αφιερωμένο στην Κυλλήνη. Παραπέμπω τον αναγνώστη εκεί, για να μην επαναλαμβάνω πράγματα που ήδη εξέθεσα. Το λιμάνι της Κυλλήνης μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στην αναβάθμιση των συνδυασμένων μεταφορών σε ολόκληρη τη Δυτική Πελοπόννησο, να αξιοποιήσει στο έπακρο το λιμάνι της Καλαμάτας ως πύλη εξόδου προς ολόκληρη την ανατολική Μεσόγειο, να εκμεταλλευθεί την αδυναμία του λιμανιού της Πάτρας για μεγάλη επέκταση, αφού βρίσκεται στην καρδιά της αχαϊκής πρωτεύουσας, και να δώσει τεράστια ώθηση στην τοπική ανάπτυξη. Παράλληλα, ο εκ βάθρων εκσυγχρονισμός του σημερινού λιμανιού, αλλά και ο εξευρωπαϊσμός του δρόμου που θα συνδέει το λιμάνι της Κυλλήνης με τον νέο κλειστό αυτοκινητόδρομο, θα κάνουν όλη την περιοχή αληθινά αγνώριστη.

Κάστρο Χλεμούτσι, το κόσμημα του Κάμπου

Σε όλη τη διαδρομή από το Χλεμούτσι μέχρι τα Λουτρά της Κυλλήνης, η μεν ιδιωτική πρωτοβουλία έχει αποδείξει τις δυνατότητες της στην τουριστική αξιοποίηση της περιοχής, το δε δημόσιο την ανικανότητα και την αδιαφορία του επί πάρα πολλά χρόνια. Στα λουτρά βλέπουμε παμπάλαια λεβητοστάσια σε άθλια κατάσταση, πόρτες σάπιες, έτοιμες να διαλυθούν, πεσμένους σοβάδες και πλήρη εγκατάλειψη. Λίγα μέτρα πιο πέρα, στο χωριό Κάστρο, η ιδιωτική πρωτοβουλία δημιουργεί τις καλύτερες συνθήκες για το αγνάντεμα στο Ιόνιο. Ωστόσο και το Χλεμούτσι, που κατά την καλοκαιρινή περίοδο γνωρίζει μεγάλη επιτυχία και αθρόα προσέλευση κόσμου για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, τον υπόλοιπο χρόνο μένει αναξιοποίητο. Η τουριστική υστέρηση της Ηλείας κατά το δεκάμηνο Σεπτεμβρίου- Ιουνίου, δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει και το Κάστρο.

Πάντως τα πρώτα βήματα ήδη έγιναν. Ολοκληρώνεται το Θεματικό Μουσείο για τους «Ιππότες στην Ελλάδα» στο Κάστρο Χλεμούτσι, που εκτελεί η 6η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού. Ο Δήμος Κάστρου Κυλλήνης επί Δημαρχίας Δημήτρη Λεπίδα υλοποίησε ένα πρωτοποριακό τουριστικό πρόγραμμα τοποθετώντας τρία Info-kiosks ώστε ο επισκέπτης να παίρνει πληροφορίες τουριστικού περιεχομένου. Τα περίπτερα θα λειτουργούν με αυτοματισμό- το έργο χρηματοδοτείται από την Κοινωνία της Πληροφορίας. Είναι μια πολύ καλή αρχή και ένας πιλότος τόσο για την Αυτοδιοίκηση, όσο και για την Ιδιωτική Πρωτοβουλία: Η περιοχή είναι άκρως τουριστική, η κυβερνητική πολιτική θα κάνει μεσοπρόθεσμα περιοχές όπως το Κάστρο και η Κυλλήνη να έχουν 12μηνο τουρισμό και συνεπώς πρέπει η τοπική κοινωνία να εκμεταλλευθεί τις υπάρχουσες ευκαιρίες, ώστε να χρησιμοποιήσει την Τεχνολογία για αύξηση του τουριστικού ρεύματος και καλύτερη διαφήμιση της περιοχής.

Η εκκρεμότητα με τα Λουτρά Κυλλήνης ας τελειώνει

Η περίεργη σιωπή γύρω από το ζήτημα των Λουτρών Κυλλήνης είναι ενδεικτική του τρόπου που η παραδοσιακή αντίληψη της πολιτικής αντιμετωπίζει τα πράγματα. Άλλοι παράγοντες έκαναν επίθεση στον Όμιλο Δασκαλαντωνάκη γιατί δεν αξιοποίησε τα Λουτρά, κι άλλοι απλώς ξεχνούσαν το θέμα, υποβαθμίζοντάς το για να μην «ενοχλήσουν». Πιστεύω ότι η υπεύθυνη πολιτική στάση είναι κάπου στη μέση: Από τη μια δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει ότι η επένδυση του ανωτέρω Ομίλου στην περιοχή της Κυλλήνης (όπως κι η αντίστοιχη του ROBINSON στην περιοχή και του ALDEMAR λίγο πιο νότια) αποτελεί μια από τις κορυφαίες σε όλη τη Δυτική Πελοπόννησο και ότι μέχρι τώρα έχει ευεργετικά αποτελέσματα σε πολλά επίπεδα: Εργάζονται εκεί εκατοντάδες Ηλείοι, επισκέπτονται την περιοχή χιλιάδες τουρίστες υψηλών εισοδημάτων και ήδη η διεθνής τουριστική κοινότητα έχει ως σημεία αναφοράς τις μεγάλες αυτές τουριστικές μονάδες. Χαρακτηριστικά, ο Μίχαελ Φρένστελ, πρόεδρος της παγκοσμίου φήμης εταιρίας TUI δήλωσε στο περιθώριο της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού στο Βερολίνο ότι η περιοχή του Grecotel στην Κυλλήνη είναι από τους δημοφιλέστερους προορισμούς των πελατών της μεγάλης αυτής εταιρίας. Από την άλλη μεριά, όμως, είναι ξεκάθαρο ότι ο ΕΟΤ μίσθωσε τα ακίνητα της περιοχής στην εταιρία και στη σύμβαση μίσθωσης αναφέρεται ότι παραχωρείται κι ένα σύγχρονο υδροθεραπευτήριο, το οποίο όμως δεν λειτουργεί. Ο ΕΟΤ έδωσε στον Όμιλο τα 2.000 στρέμματα των Λουτρών για να αναπτυχθεί ο ιαματικός τουρισμός, όχι ο ξενοδοχειακός. Επαναλαμβάνω ότι με τον τρόπο που αναπτύχθηκε ο ξενοδοχειακός τουρισμός εκεί, κερδισμένη βγαίνει η Ηλεία ποικιλοτρόπως. Πρέπει, όμως, κάποτε να υλοποιηθεί και η σχετική σύμβαση, για την ανάπτυξη (και) του ιαματικού τουρισμού στην περιοχή.

Τουριστικά αξιοποιείται και η Γλαρέντζα

Η περιοχή παραμένει ανεκμετάλλευτη λόγω έλλειψης σοβαρής οδικής πρόσβασης. Εκεί υπάρχει μεσαιωνικός ναός (ίσως του Αγίου Φραγκίσκου). Το ανασκαφικό έργο δεν έχει ολοκληρωθεί, ο Δήμος περιμένει την αρχαιολογική υπηρεσία για να πάρει άδεια να φτιάξει το δρόμο προς τα εκεί. Αυτά γίνονται γιατί σε ορισμένους γραφειοκράτες δεν υπάρχει συνείδηση ότι η περιοχή μπορεί άμεσα να αξιοποιηθεί τουριστικά και γιατί δεν υπάρχει ισχυρή λαϊκή πίεση στις υπηρεσίες. Αυτή είναι η αλήθεια…

Ενεργοποιείται το τοπικό σιδηροδρομικό δίκτυο

Η επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής από τα Καβάσιλα μέχρι το λιμάνι της Κυλλήνης αλλά και από τα Καβάσιλα μέχρι τα Λουτρά Κυλλήνης είναι το αντικείμενο της πρωτοβουλίας που έχει αναλάβει τον τελευταίο καιρό ο πρόεδρος του Δημοτικού Διαμερίσματος Καβασίλων Κωνσταντίνος Παπακυριαζόπουλος σε συνεργασία με τον νομαρχιακό σύμβουλο Αχαΐας (που κατάγεται από τα Καβάσιλα) Λεωνίδα Μαργαρίτη. Για το θέμα μάλιστα αυτό την πρωτοβουλία στηρίζουν και άλλοι κάτοικοι και φορείς των Καβασίλων όπως ο δημοτικός σύμβουλος Αμαλιάδας, ιατρός Σπύρος Τζουλέκης και δεκάδες ακόμα επώνυμοι και ανώνυμοι Καβασιλαίοι από ολόκληρη την Ελλάδα.

Τρέχουμε να καλύψουμε ελλείψεις υποδομών μιας ολόκληρης εικοσαετίας…

Τι να πρωτοπεί κανείς για τις ανύπαρκτες υποδομές και στην περιοχή Κάστρου Κυλλήνης; Ακόμα και για την εκβάθυνση του λιμανιού, η Νέα Διακυβέρνηση έπρεπε να δράσει, λες και όλα τα προηγούμενα χρόνια η Πολιτεία δεν αντιμετώπιζε αυτό το σοβαρό ζήτημα! Μόλις τον Μάρτιο 2006 γίνονται μελέτες για πιθανή εκβάθυνση του λιμανιού. Απαιτείται ποσό 3 εκατομμυρίων ευρώ και ήδη η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει εγκρίνει το ένα. Σήμερα το βάθος του λιμανιού δεν ξεπερνά τα έξι μέτρα! Ένα μήνα αργότερα ο τότε Περιφερειάρχης Π. Καββαδάς δεσμεύτηκε ότι η Περιφέρεια θα δώσει και τα τρία εκατομμύρια.

Να μιλήσουμε για την αδιαφορία των υπευθύνων επί 20 και πλέον χρόνια για την άρση της απαγόρευσης δόμησης γύρω από τα Λουτρά; Υπάρχει σε ισχύ νόμος του 1930 (ν.4844/30) που απαγορεύει ανέγερση κτισμάτων σε απόσταση 1000 μέτρων από τις ιαματικές πηγές Κυλλήνης. Άρα παραμένουν ανεκμετάλλευτες εκτάσεις πρώτης τουριστικής ζήτησης εκτάσεως περισσοτέρων των 3.000 στρεμμάτων γύρω- γύρω.

Να μιλήσουμε για το δίκτυο ύδρευσης στην Κυλλήνη; Η διαδικασία ξεκίνησε μόλις τον Αύγουστο 2005 με την προγραμματική σύμβαση του Δήμου με το Λιμενικό Ταμείο. Προς αντικατάσταση είναι το παλαιό δίκτυο με σωλήνες αμιάντου. Προηγήθηκε γεώτρηση στην περιοχή «Ανάληψη» κι ακολούθησε άλλη μία στο Νεοχώρι. Η τρίτη είναι στην περιοχή του Κάστρου. Τα αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά ως προς την ποιότητα του νερού. Φυσικά θα συνδεθεί και με το δίκτυο ύδρευσης από τον Πηνειό. Ως προς την αποχέτευση, αυτή θα ενταχθεί μέσα από το σύνδεσμο «Ηρακλής» στο δίκτυο βιολογικού καθαρισμού των δήμων Ανδραβίδας, Λεχαινών και Τραγανού.

Τι να πούμε για το Αλιευτικό καταφύγιο της Κυλλήνης; Έχει γίνει η διαμόρφωση του χώρου, η δημιουργία των προβλητών, κι έπεται ο φωτισμός κλπ. Φορέας Διαχείρισης είναι το Λιμενικό Ταμείο Κυλλήνης. Χρηματοδοτεί το Υπουργείο Γεωργίας, επιβλέπει η Περιφέρεια. Δηλαδή η Κυβέρνηση.

Για τις απολύτως απαραίτητες κάθετες οδούς προς τις ακτές, που πρέπει να γίνουν σε όλο το μήκος του παραλιακού δρόμου από το Αρκούδι μέχρι την Κουρούτα, τα πράγματα είναι μάλλον αισιόδοξα, αφού ο πρώην Δήμαρχος Κάστρου- Κυλλήνης Δημήτρης Λεπίδας είχε δηλώσει (29-1-06) ότι έχει έτοιμες τις μελέτες για αυτές τις κάθετες οδούς.

Να πούμε, τέλος, και δυο λόγια για ένα χωριό που έχω μέσα στην καρδιά μου, την Κάτω Παναγιά, το προσφυγοχώρι της Ηλείας. Είμαι Ηλείος εκ μητρός, αλλά και Μικρασιάτης εκ πατρός, γι αυτό η Κάτω Παναγιά λέει για μένα πολλά πράγματα… Νομίζω ότι πρέπει να συζητηθεί το ενδεχόμενο να διοργανώνονται κάθε χρόνο εκδηλώσεις τον Σεπτέμβριο με τη Μικρασιατική Καταστροφή και τα γεγονότα στην Πόλη το 1955.

No comments: